Monday, July 23, 2007

Bicara Ummi : Anak Sebagai Ujian



Alhamdulillah,hari ini genap sebulan tempoh pertapaan penulis di rumah sendiri (pantang) setelah selamat melahirkan anak kedua 25 Jun lalu.Pun begitu,penulis tidak begitu berminat untuk keluar rumah memandangkan lenguh2 badan masih lagi terasa.Cuma naluri untuk makan pelbagai makanan pantang sudah tidak dapat dikawal.

Sepertimana sahabat-sahabat yang senasib,fatrah seumpama ini merupakan satu tempoh yg agak lama untuk dihabiskan.Banyak masa dihabiskan bersama bayi baru dan ahli keluarga yg lain.Kekadang mengundang pelbagai emosi dan mainan perasaan yg sukar ditafsir lantaran diri dalam keadaan 'kotor',letih dan sebagainya.Hanya pergantungan dengan Allah shj yg mampu mengontrol semua dugaan ini.

Antara dugaan yg mungkin semua orang lalui ialah nikmat anak sebagai ujian.Perlu disedari bahawa hakikat kehadiran anak ke dunia ini kadangkala sbg penghibur hati,sbg perhiasan dunia,sbg musuh dan yg pastinya sbg ujian kepada ibubapa...sejauhmanakah kesabaran,kesungguhan dan kewibawaan mereka dlm mendidik anak2 sebagaimana yg dikehendaki syariat.Mereka yg belum memiliki anak mungkin tidak akan merasai semua ini.

Sedari kecil hinggalah besar pelbagai ragam anak yg kita hadapi.Yg kecil dgn perangainya dan yg besar dgn kerenahnya.Tidak cukup dgn itu,ditambah pula dengan penyakit2 yg boleh memeningkan kepala serta meresahkan si ibu dan ayah.Ujiaaan...Inilah salah satu hikmah perkahwinan,dapat merasai susah senang bersama.Kata orang,yang ringan dijinjing,yang berat sama2 dipikul.Seronok bukan?

Apa yang ingin penulis highligtkan di sini,setiap apa yang Allah takdirkan kepada kita bukanlah satu perkara yg sia2 dan berlalu begitu sahaja.Setiap ujian yang diturunkan mgkin bersamanya teguran langsung dari Allah sbg satu bukti sayangnya Allah kpd hambaNya.DiperingatkanNya didunia lagi sblm menerima hukuman di akhirat.Justeru,pabila si anak meragam,tak dengar cakap dan sebagainya yang boleh menaikkan darah kita.usah cepat melenting sebaliknya cuba2lah bertenang terus koreksi diri.Adakah kita terlalai dgn Allah atau sesama makhlukNya?Tanggungjawab kita sebagai seorang suami,isteri,anak...dan lain2 sudahkah ditunaikan? Adakah dosa2 kita yg belum lagi disusuli dgn taubat? Dan pelbagai lagi yg boleh dipersoalkan dan dimuhasabah.

Pendek kata,seorang mukmin sepatutnya sentiasa melazimi muhasabah diri.Tak perlu tunggu peringatan dari Allah.Bukankah Nabi Muhammad s.a.w beristighfar 70x sehari walaupun baginda ma'sum dari dosa yang akan dtg? Apatah lagi kita yg sering diselaputi dosa.

Konklusinya,ingatlah bahawa anak adalah amanah dr Allah.Setiap ujian yg datang anggaplah ia sebagai satu peluang untuk meraih pahala berganda drNya.Dan sememangnya ujian itu Allah datangkan untuk menguji siapakah antara hamba2Nya yg benar2 beriman.Perangai anak kdgkala menjadi cerminan ketaqwaan kita kpd Allah.

Mudah-mudahan anak soleh dan solehah yg menjadi idaman semua mampu kita lahirkan.Semoga apa yg ditulis memberi manfaat kpd diri penulis sendiri juga org lain.Cermin,cerminlah diri kita sentiasa...

0 comments: