Monday, November 5, 2007

Selamat Berjuang!

Berita yang saya petik dari laman Info KPT ini membenarkan telahan saya semalam. Jelas Yayasan Terengganu tidak membenarkan MAT diadakan di dewan asrama. Menarik untuk difikirkan, Kedutaan Malaysia melalui Jabatan Penuntut Kaherah menghantar wakilnya untuk merasmikan MAT kali ini. Secara tidak langsung, mereka mengiktiraf kewujudan dan fungsi KPT sebagai wadah penyatuan anak-anak Terengganu di bumi Mesir ini.

Selamat berjuang untuk pimpinan yang baru dilantik dan bagi pimpinan yang lalu, jasamu tetap kami kenang sehingga selama-lamanya...

MAT 07 medan bermuhasabah
Sunday, November 4, 2007

Kaherah (4 November 2007) : Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu dengan jayanya telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan yang ke 43 dan Ijtimak HEWI yang ke 8. Mesyuarat ini terpaksa di adakan dirumah Asrama Pelajar Kelantan Baru, Hayyu Sabik selepas dijadualkan di Asrama Darul Iman terpaksa di batalkan selepas tidak mendapat kebenaran dari pihak Yayasan Terengganu.


Pihak AJK Pelaksana terpaksa berhadapan dengan pelbagai kesulitan kerana kelewatan diberitahu tentang larangan menggunakan dewan Asrama Darul Iman. Namun begitu, berkat usaha dan kesungguhan AJK Pelaksana MAT pada tahun ini, MAT dapat dilaksanakan demi meneruskan kelangsungan perjuangan KPT sebagai wadah persatuan pelajar di Mesir ini.



MAT dimulakan dengan majlis perasmian yang disempurnakan oleh wakil di Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah, Encik Amri. Presiden PMRAM , saudara Khairul Nizam turut hadir didalam majlis perasmian tersebut memberikan sokongan kepada perjalanan MAT dan KPT tahun ini.

Pada sesi rehat , pihak pelaksana program HIKMAT 07 mengambil kesempatan untuk menyampaikan hadiah kepada para pemenang. Hadiah disampaikan oleh saudara YDP KPT, saudara Nik Rosdi.Tahniah diucapkan kepada individu-individu yang bejaya.

Pihak KPT amat berterima kasih kepada semua perwakilan kerana pernglibatan mereka dalam memberikan muhasabah dan idea-idea baru sepanjang berlangsungnya MAT . Pelbagai permasalahan dan soal jawab yang ditimbulkan oleh perwakilan terhadap AJKT sesi 2006/7. YDP sesi tersebut saudara Nik Rosdi dan barisan AJKT dan HEWI memberikan penjelasan dan respon terhadap semua persoalan yang ditimbulkan.

Rata-rata perwakilan mengutarakan persoalan kebajikan, kecemerlangan pelajaran, hubungan KPT dengan pihak-pihak yang berwajib, masalah KPT menggunakan kemudahan di Asrama Darul Iman disamping masalah penempatan bagi pejabat KPT yang terpaksa menyewa rumah luar selepas tidak dibenarkan berpejabat di Asrama Darul Iman seperti mana biasa.

Banyak persoalan yang lebih bersifat muhasabah kepada barisan AJKT dan HEWI sesi lepas yang diutarakan dan sepatutnya dijadikan sebagai satu pedoman dan panduan kepada barisan AJKT dan HEWI yang baru dilantik.

Selepas sesi perbahasan dan soal jawab antara perwakilan dan pimpinan, SPR yang di Pengerusikan oleh saudara Mahyuddin menggumumkan barisan EXCO dan HEWI yang menang dalam pilihanraya . Barisan AJKT dan HEWI bagi sesi 2007/08 diketuai oleh YDP KPT baru, saudara Abd Hakim selaku bekas exco Dakwah bagi sesi lepas.

Pada akhirnya, ucapan penangguhan dari YDP yang baru . Beliau mengharapkan satu komitmen dan kerjasama yang didasarkan dengan jalinan ukuwah yang padu didalam menjayakan segala agenda KPT pada sesi akan datang.Bacaan doa oleh saudara Zahari, selaku penasihat KPT mengakhiri mensyuarat agung tahunan pada kali ini.
Pihak INFOKPT dan semua warga KPT mengucapkan selamat menjalankan amanah buat AJKT dan HEWI baru dan sekalung penghargaan buat AJKT dan HEWI bagi sesi lepas. Semoga Allah mengurniakan balasan yang setimpal atas pengorbanan mereka.

"GEMBLING KEKUATAN, PASAK KEILMUAN "

0 comments: