Thursday, December 6, 2007

Kempen Menjauhi Friendster.. Setuju Atau Tidak?

Artikel di bawah elok dijadikan renungan bersama.. Entahlah, susah juga nak menyatakan pendirian. Walaubagaimanapun, pastikan penggunaan FRIENDSTER itu ke arah yang baik. Wallahua'lam.

p/s: Sebelum ni pernah ahli2 TAMAN ILMU ISLAM berbincang berkenaan perkara ini. Sila klik link ini http://tamanilmuislam.freephpnuke.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=73&postdays=0&postorder=asc&start=0


KEMPEN MENJAUHI FRIENDSTER

Saya masih ingat lagi detik-detik saya menyertai komuniti maya Friendster pada tahun 2004, kira-kira 2 tahun selepas kompeni Friendster diasaskan di Lembah Silikon, California. Tetapi pada akhir tahun 2006, saya telah membatalkan akaun saya, dan kira-kira 2 bulan selepas itu saya menyertainya semula. Dan pada bulan lepas, saya buat keputusan dengan sebulat-bulatnya untuk tidak langsung mengambil tahu tentang Friendster dalam hidup saya.

Saya telah pergi selama-lamanya dari Friendster...

SEJARAH
Friendster diasaskan pada tahun 2002 oleh Jonathan Abrams yang merupakan salah satu nama penting di Lembah Silikon. Sebelum Friendster, terdapat juga beberapa lagi laman-laman web rangkaian sosial seperti Six Degrees dan SocialNet. Tetapi malangnya rangkaian sosial tersebut gagal mendapat sambutan kerana pengguna dan teknologi yang ada pada waktu itu masih belum begitu bersedia.

Friendster berjaya kerana ia diwujudkan pada waktu yang sangat tepat; waktu di mana kemudahan internet sudah menjadi semakin murah disebabkan oleh perkembangan teknologi jalur lebar, waktu di mana teknologi web sudah mula berevolusi kepada Web 2.0, dan juga waktu di mana para pengguna internet sudah semakin memahami apa itu internet. Kejayaan Friendster kemudiannya telah mendorong satu usaha Malaysia Boleh, dan dengan itu wujudlah Kawanster yang lebih menjadikan rakyat Malaysia sebagai niche. Tetapi Kawanster tidak begitu mendapat sambutan.

Bukan setakat di Malaysia, hatta di Lembah Silikon sekali pun, Friendster adalah di antara syarikat yang sering disebut-sebut namanya. Kejayaan Friendster kemudiannya membawa kepada penubuhan MySpace pada bulan Julai 2003. Oleh itu, tidak hairan pada tahun 2003, Google telah cuba untuk membeli kompeni Friendster pada harga USD 30 juta. Namun demikian, Jonathan Abrams telah menolak tawaran lumayan Google.

Ramai pakar berpendapat bahawa tindakan beliau agak kurang bijak. Ini kerana jika beliau menjual Friendster kepada Google dengan harga yang ditawarkan itu, iaitu 30 juta dolar, Jonathan akan mendapat kekayaan mudah, memandangkan tawaran itu berlaku kira-kira setahun selepas Friendster diasaskan. Dan apa yang penting, Google juga boleh menyuntik lebih banyak teknologi, kemahiran dan pengalaman ke dalam Friendster. Ini seperti mana yang berlaku apabila Google membeli YouTube pada harga USD 1.6 bilion pada tahun 2006, iaitu 20 bulan selepas YouTube ditubuhkan.

Pada hari ini, MySpace yang pada dahulunya lebih merupakan copy-cat, telah berjaya mengatasi populariti Friendster. Strategi pemasaran yang lemah, di samping kelewatan memperkenalkan teknologi terbaru kepada pengguna, telah menjadi punca mengapa Friendster menjunam jatuh. Pada tarikh artikel ini ditulis, MySpace menduduki tangga ke-5, manakala Friendster di tangga-26, jika diukur dari segi jumlah pelawat yang datang setiap hari.

Secara geografi pula, MySpace memiliki lebih banyak ahli dari Amerika. Friendster pula lebih banyak disertai oleh para pelawat dari bahagian Asia Tenggara, seperti Filipina, Malaysia, Indonesia, dan Brunei. Filipina adalah negara yang mendominasi dunia Friendster. Friendster adalah antara budaya siber (cyberculture) yang melanda Filipina. Perkara yang sama juga sedang berlaku di Malaysia.

Anak muda mana yang tidak ada Friendster?

Sebab utama saya meninggalkan Friendster adalah demi menjamin kualiti sebuah ikatan persahabatan. Bagi saya, Friendster membuatkan saya kurang menghargai rakan-rakan, sama ada yang dekat atau jauh, yang mengelilingi diri saya. Sejak zaman turunnya Nabi Adam dari syurga, dan sejak manusia buat kali pertama tinggal di atas muka bumi, ikatan persahabatan tidak berfungsi seperti hari ini.

Di zaman mereka, persahabatan bermakna pertemuan dan perpisahan. Kadang-kala perpisahan itu ada pertemuannya sekali-sekala, dan kadang-kala terus lesap macam asap. Persahabatan hari ini, yang dibantu dengan teknologi Friendster menjadikan erti persahabatan itu sebagai sebuah pertemuan (dan sebuah pertemuan), dan tiada perpisahan. Akibatnya, persahabatan menjadi online 24 jam, 7 hari seminggu, walaupun seorang di benua Amerika, dan rakannya itu pula di benua Asia.

Bagi saya perpisahan (atau lama tak jumpa dan tahu khabar) menjadikan saya menghargai rakan-rakan yang ada. Saya dapat merasakan perbezaan ketara apabila bertemu dan berbual di dunia nyata dengan rakan yang ada di dalam senarai Friendster saya berbanding rakan yang tiada Friendster. Borak saya dengan rakan bukan Friendster, yang lama tidak berjumpa, adalah lebih bermutu dan menyeronokkan. Ini memandangkan saya tidak tahu langsung apa-apa tentang perkembangan dirinya. Jadi perbualan akan lebih menarik. Dan inilah dia persahabatan! Kamu bertemu, kamu berpisah, dan kemudian kamu bertemu lagi untuk bersembang hal-hal menarik sepanjang kamu berpisah.

Kalau kamu sudah tahu bahawa rakan kamu sudah berkahwin dan sudah ada anak, dan anda tahu berita gembira ini hanya dengan melihat profil Friendsternya, apakah tidak pelik dan janggal untuk bertanya kepadanya apabila bersua muka di alam nyata, "Eh, engkau dah kahwin ke?" Saya rasa tidak seronok mengetahui berita tentang rakan saya hanya dengan melihat profil dan gambar-gambar yang diletakkan di profil mereka. Memang faedahnya kita akan dapat mengetahui perkembangan terkini sahabat handai, tetapi adakah PERLU bagi kita untuk mengetahui perkembangan mereka pada setiap bulan, atau pada setiap minggu, atau pada setiap hari, atau pada setiap jam? Adakah perlu? Dan adakah ini menjamin kualiti dalam persahabatan?

KUALITI
Saya berpendapat persahabatan begini kurang kualitinya. Saya lebih rela lama tidak berjumpa kawan yang saya ada dan kemudian tiba-tiba berjumpa mereka 10 tahun di akan datang. Ini lebih menarik dan mengujakan. Berjumpa kawan, sama ada yang jauh atau dekat, tiap-tiap hari di Friendster adalah sesuatu yang sangat membosankan. Ada orang berhujah bahawa sebab utama dia menyertai Friendster adalah untuk mencari semula kawan-kawan lama.

Memang betul. Friendster meningkatkan kebarangkalian untuk bertemu semula dengan teman-teman lama. Selalunya, apabila mereka bertemu kembali dengan kawan lama di Friendster, mereka akan berasa sangat-sangat terkejut, terkesima, dan teruja. Ada juga rasa riang di dalamnya. Kemudian mereka saling bertukar-tukar testimonial dan mesej dengan sangat kerap.

Namun, kekerapan ini semakin berkurangan apabila masa semakin menuju ke depan. Testimonial yang pada awalnya saling bertukaran 2 kali sehari, akhirnya bertukar kepada sebulan sekali, dan akhirnya 3 bulan sekali. Dan apabila masa semakin lagi bergerak, testimonial yang pada dulunya memiliki aroma seperti "Eh, bestnya jumpa kau. Apa cerita kau sekarang..bla..bla..bla.. (panjang sangat nak tulis)", akhirnya berubah menjadi "Eh, kau ni memang la. Takkan setakat lalu aje kat profile aku. Alang-alang dah lalu tu, bagi la testimonial".

Di samping itu, perkembangan sahabat lama kita akhirnya tidak lagi diberitahu in-person. Sebaliknya kitalah yang perlu membuka profil mereka untuk mengetahui apa cerita mereka sekarang. Sounds familiar? Percayalah, dengan tidak memiliki Friendster, anda pasti akan menemui sesuatu yang lebih menarik dan mengujakan dalam setiap ikatan persahabatan yang terjalin.

Ketika ibu saya kecil, dia memiliki seorang rakan baik. Namun demikian, mereka berdua telah berpisah. Pada satu hari, kira-kira 40 tahun kemudian, ibu saya mendapat panggilan telefon dari seorang wanita. Wah, rupa-rupanya si pemanggil itu adalah rakan ibu saya sewaktu kecil! Dari mana dia dapat nombor telefon rumah saya, saya sendiri pun tidak tahu. Tetapi, ada udang di sebalik batu rupanya.

Dia menelefon ibu saya untuk menjemput menghadiri kenduri kahwin anak lelakinya. Anak lelakinya adalah salah seorang anggota kumpulan rap yang sangat terkenal kira-kira 10 tahun dahulu (maaf saya rahsiakan nama kumpulan itu). Sebelum berlakunya kenduri kahwin itu, agak kerap juga ibu saya dan dia berbual di telefon. Selalunya dia yang akan menelefon ibu saya. Tetapi setelah perginya majlis itu, tidak pernah rasanya dia menelefon ibu saya. Apabila kakak saya kahwin pula, ibu saya menjemputnya datang, dan Alhamdulillah, jemputan itu berjaya ditunaikan olehnya.

Dan kemudian mereka berdua berpisah lagi. Sudah jarang menghubungi. Inilah persahabatan. Bertemu dan berpisah. Datang dan pergi.

Namun, ada sesuatu yang perlu kita sedar. Perpisahan bukan bermaksud terus melupakan. Sebab itu pepatah Melayu berpesan kepada para suami, "Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan". Orang tua-tua kita bukan menyuruh suami meninggalkan isteri di rumah untuk menggatal dengan perempuan lain. Sebaliknya, mereka menasihati suami supaya pergi jauh sekali-sekala dari rumah, dan apabila pulang, pasti akan terbit lebih rasa kasih sayang di antara suami dan isteri. Ini kerana jarak dan perpisahan akan melahirkan lebih rasa sayang di hati manusia. Maka, perpisahan juga akan menjadikan sebuah persahabatan itu lebih berkualiti.


KESAN PSIKOLOGI
Kesan psikologi komuniti sosial maya mungkin masih belum kita rasakannya. Setakat pengetahuan saya, masih tiada lagi sebarang kajian ilmiah untuk mengkaji kesan Friendster, MySpace dan sebagainya kepada psikologi manusia. Saya cuma berteori, kesannya hanya dapat kita lihat kira-kira 20 tahun dari sekarang. Friendster adalah sesuatu yang baru dan ia masih lagi dalam proses bertatih. Belum pun lagi mencecah separuh dekad usianya. Friendster semakin mendapat tempat di hati ramai orang. Semakin ramai orang yang lebih suka bersosial di Friendster dan Yahoo Messenger berbanding di alam nyata. Tidakkah ini berlawanan dengan fitrah manusia?

Kadang-kadang saya berasa aneh apabila melihat gelagat manusia yang begitu asyik melayan rakannya di komputer, sehingga rakan yang ada di sebelahnya dilayan acuh tak acuh (saya juga kadang-kala terjebak dengan perbuatan tak bagus ini). Pernah sekali saya memasuki bilik rakan saya. Di bilik itu ada 3 orang penghuni. Sebelum saya masuk, saya sangka tiada orang di bilik itu kerana senyap sunyi sungguh. Tiada suara manusia. Jika ada semut bersin, mungkin saya akan mendengar bersinan semut itu. Rupa-rupanya, masing-masing sibuk dengan internet, YM dan Friendster.

Inikah persahabatan yang kita mahukan? Persahabatan yang kurang menghargai sahabat yang ada di sebelah? Saya mahu sembang-sembang dengan mereka pun rasa teragak-agak memandangkan masing-masing sudah hanyut di internet. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk keluar sahaja setelah bertanya satu dua patah soalan yang dijawab secara sambil lewa.

Dari kesan psikologi yang lain, apa akan terjadi kira-kira 20, 30, 40 tahun dari sekarang, apabila banyak profil di Friendster yang menampilkan profil-profil orang yang sudah mati. Saya rasa, sesuatu yang agak depressing apabila melihat satu demi satu rakan-rakan Friendster kita meninggal dunia. Jika anda adalah rakan MySpace kepada mangsa pembunuhan bersenjata yang dilakukan oleh Cho Seung Hui di Virginia Tech, apa yang mungkin anda rasa sekarang?1


MEMBUANG MASA
Masa juga menjadi sebab utama mengapa saya meninggalkan Friendster. Kebanyakkan orang memiliki alasan ini untuk meninggalkan Friendster. Seorang rakan saya, memberitahu bahawa semasa di zaman Friendsternya, secara purata dia menghabiskan 3 jam sehari melayari Friendster. Ya, 3 jam. Oleh kerana sehari ada 24 jam, maka dia menghabiskan 1/8 waktu hariannya di Friendster.

Saya pula dalam 1 jam sehari. Tapi apa yang saya dapat dalam 1 jam melihat profil sekian-sekian orang, yang kadang-kala tiada kaitan langsung dengan diri saya? Saya mungkin tidak mendapat dosa dengan melihatnya (belum tentu lagi), tapi saya yakin saya telah melakukan sesuatu yang lagha dan tidak ada manfaat, baik bagi kehidupan dunia mahu pun akhirat. Kalau ada manfaat dunia, masih okay lagi, tetapi apabila saya memikirkan tiada langsung manfaat dunia dan akhirat, lebih bagus saya belajar buat roti canai.

Di dalam bab fiqh Islam, ada satu masalah furu' yang bersifat khilaf tentang hukum bermain catur. Para fuqaha berbahagi-bahagi pendapat tentang hukumnya. Pendapat majoriti fuqaha mazhab Hanbali adalah haram bermain catur, dan hukum haram ini adalah hukum paling kuat ataupun rajih di dalam mazhab Hanafi. Ada juga ulama yang mengelaskan hukum bermain catur sebagai jatuh dalam grey area. Malah ada juga ulama-ulama besar yang mengatakan harus hukum bermain catur. Dalam mazhab Shafi'i pula, hukum bermain catur tidaklah haram, cuma ia tidak digalakkan.2

Namun demikian, secara umumnya hukum pelbagai jenis yang dikeluarkan oleh para fuqaha itu ada melibatkan konsep masa. Ulama-ulama ini bimbang kalau-kalau umat Islam terlalu asyik dan leka bermain catur. Para ulama adalah golongan manusia yang benar-benar memahami dan menghargai nikmat masa yang Allah kurniakan ke atas kita. Bagi mereka, satu saat yang digunakan secara sia-sia akan membuatkan manusia menangis dan benar-benar menyesal di hari Akhirat nanti.

Bayangkan, bagaimana agaknya kalau para ulama yang mengeluarkan hukum bermain catur itu masih lagi hidup pada hari ini, dan kemudiannya mereka melihat pemuda-pemudi Islam menghabiskan banyak masa mereka di Friendster, MySpace, X-Box, PS3, anime, soap opera, Yahoo Messenger, dan sebagainya? Ini realiti remaja Islam sekarang. Perjuangan Islam memerlukan tenaga orang muda. Adakah orang muda Islam hari ini mampu melakukan sehebat Sultan Muhammad al-Fatih yang berjaya menawan kota Istanbul (Constantinople) dari cengkaman Empayar Byzantine ketika usianya baru sahaja 21 tahun?

Saya sudah pun melepasi had umur 21 tahun, dan saya masih tidak melakukan sumbangan besar kepada Islam. Adakah anda mampu memecahkan rekod Sultan Muhammad al-Fatih, seperti dengan membebaskan kota Palestin dari rejim Zionis pada usia 20 tahun?

Mungkin itu terlalu besar bagi diri kita. Ibarat mahu mengumpul bintang-bintang di langit. Taqwa kita dan taqwa Sultan Muhammad al-Fatih besar bezanya. Taqwa yang lemah tidak mampu menggentarkan Zionis dan musuh-musuh Islam yang lain. Maka, kita beralih kepada sesuatu yang lebih kecil. Bolehkah kita pada hari ini, sekurang-kurangnya membaca setengah juzuk Al-Quran setiap hari? Angkat tangan siapa boleh!

Saya tahu, tak ramai yang mampu. Setengah juzuk Al-Quran hanya memerlukan kira-kira 30 minit untuk membacanya. 30 minit terasa seperti 30 jam apabila orang-orang yang berhati kotor membaca Al-Quran. Tetapi kita dengan mudah mampu melayari Friendster sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Aneh bukan? Mungkin ini ada kaitannya dengan teori relativiti yang dikemukakan oleh Albert Einstein. Satu petikan kata-katanya untuk menjelaskan teori relativiti yang kompleks ke dalam bahasa yang mudah difahami oleh orang awam ialah:
"Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity."

Agaknya pada hari ini, tidak salah kalau saya mengatakan bahawa umat Islam, tanpa mereka sedari telah memiliki satu rumus paradigma: hot stove = Al-Quran, dan pretty girl = Friendster.


PERUBAHAN
Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan pandangan saya tentang Friendster. Tidak mengapa. Saya tidak paksa anda untuk meninggalkannya secara serta-merta. Sebab itu artikel ini bertajuk Kempen Menjauhi Friendster, dan bukannya Kempen Memboikot Friendster. Saya tidak syadid atau keraskan perkara ini kepada anda. Saya hanya syadid pada diri saya sendiri. Saya bimbang kalau-kalau saya ketagih Friendster, maka saya gunakan kaedah cold turkey3 untuk mengatasinya.

Bagaimana saya mampu untuk menghalang manusia dari menyertai komuniti sosial maya ini, sedangkan ia semakin menjadi budaya kehidupan manusia zaman moden? Pada tahun 2006, carian utama di Google adalah Bebo (tangga pertama) dan MySpace (tangga ke-2)4. Bebo juga merupakan satu lagi rangkaian sosial maya yang semakin meraih populariti masyarakat dunia. MySpace, Bebo, Friendster, dan lain-lain, adalah realiti hari ini.

Tapi percayalah, hati manusia itu sifatnya sentiasa berubah. Mungkin hari ini anda memandang Friendster itu sebagai sesuatu yang elok dan bermanfaat. Saya juga begitu satu ketika dahulu. Tetapi, apabila alam ini semakin mendewasakan saya, pandangan dan paradigma saya telah berubah. Sama ada kita sedari atau tidak, satu hari nanti kita pasti akan berubah dan menjadi semakin dewasa (hanya semata-mata anda berumur 40 tahun, itu tidak bermakna anda telah dewasa). Muhammad Ali, bekas jaguh tinju termasyhur di dunia pernah berkata:
A man who views the world the same at fifty as he did at twenty, has wasted thirty years of his life.


Satu hari nanti, apabila datang detiknya anda tiba-tiba terfikir untuk meninggalkan alam Friendster, maka janganlah ragu-ragu untuk melaksanakannya. Sedangkan pengasas Friendster sendiri, iaitu Jonathan Abrams juga telah meninggalkan Friendster, mengapa anda juga tidak boleh? Apa yang bezanya, selepas Jonathan Abrams meninggalkan Friendster, beliau telah melabur di dalam sebuah kelab malam di San Francisco, iaitu Slide. Dan kemudian mengasaskan satu lagi rangkaian sosial lain, dinamakan Socializr pada tahun 2006.

Jonathan Abrams mengasaskan Friendster dan Socializr dengan matlamat asalnya yang berbeza. Beliau mendapat idea menubuhkan Friendster setelah dia gagal dalam percintaan. Jonathan Abrams tidak boleh hidup tanpa kehadiran wanita di sisinya. Maka dengan kewujudan Friendster, ia akan membantu Jonathan Abrams untuk mencari teman wanita yang baru yang cantik5. Socializr pula diwujudkan dengan bisnes dan wang sebagai matlamat utama setelah Friendster memasuki zaman suramnya (yang akhirnya membawa kepada penarikan dirinya dari syarikat yang diasaskan olehnya ini).

Kita selaku umat Islam, janganlah setelah meninggalkan Friendster dan kemudian terlibat aktif pula di dalam MySpace! Kita umat Islam mesti memiliki pandangan hidup yang berbeza dengan mereka yang bukan Islam. Matlamat kita akhirat, bukan dunia. Dunia adalah alat, dan akhirat itu matlamat. Maka gunakanlah alat-alat yang ada di dunia ini dengan sebaik-baiknya. Oleh itu, setelah kita menarik diri dari Friendster, fokuskan usaha kita pada perkara-perkara yang lebih membawa manfaat kepada diri sendiri dan orang lain. Bak kata Sidi Ahmad al-Zarruq6 di dalam wasiatnya:
"Berkerjalah di dunia ini seolah-olah kamu akan hidup selamanya, tetapi beramallah untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari."

MENCARI SAHABAT
Gunakanlah Friendster secara ala kadar. Jangan terlebih-lebih kadar. Dan jangan fikir dengan ada beratus-ratus orang kawan di dalam senarai sahabat Friendster anda, itu menandakan anda sangat popular dan memiliki ramai kawan. Sahabat baik susah dicari. Sebab itu Rasulullah saw sendiri pernah bersabda di hampir penghujung usia Baginda, yang maksudnya lebih kurang,
"Orang yang paling aku percayai adalah Abu Bakar. Jika aku mahu mengambil seorang sahabat baik, nescaya aku memilih Abu Bakar di tempat itu."7
Semua umat Islam kenal Abu Bakar as-Siddiq. Beliau merupakan lelaki pertama yang benar-benar percaya kepada wahyu Allah yang dibawa oleh Rasulullah, di kala ramai orang mengatakan Nabi sudah terkena penyakit gila dan schizo. Beliau adalah seorang lelaki yang sanggup mengambil risiko menemankan Rasulullah dalam hijrah Baginda dari Mekah ke Madinah walaupun dirinya sentiasa berada di dalam keadaan ketakutan sepanjang perjalanan hijrah tersebut. Beliau adalah salah seorang dari 10 orang sahabat Nabi yang dijanjikan Syurga. Beliau adalah seorang lelaki yang apabila dibentangkan Syurga dan Neraka di hadapannya, pasti tidak akan bertambah lagi keyakinannya terhadap segala janji dan ancaman Allah kerana keimanannya sudah berada di tahap paling maksimum. Beliau jugalah yang berkata, "Jika sebelah kaki aku berada di dalam Syurga dan sebelah lagi di luar, maka aku masih lagi berasa tidak selamat. Jika kedua-duanya sudah berada di dalam Syurga, barulah aku boleh berkata Alhamdulillah."

Abu Bakar begitu istimewa. Beliau adalah sebaik-baik calon sahabat idaman. Siapa yang tidak mahu menjadikan manusia semulia Saidina Abu Bakar as-Siddiq ini sebagai seorang teman sejati? Namun demikian, apabila menyentuh tentang konsep persahabatan, Nabi tetap mengatakan "Jika aku mahu mengambil seorang sahabat baik, nescaya aku memilih Abu Bakar di tempat itu." Padahal, Abu Bakarlah antara manusia yang paling rapat dengan Nabi di sepanjang perjuangan Baginda menyebarkan dakwah Islam yang penuh dengan ranjau dan duri. Apa yang boleh dikatakan di sini, sesungguhnya seorang sahabat sejati itu sangat sukar dicari.

Sidi Ahmad al-Zarruq sekali lagi di dalam wasiatnya menasihatkan supaya mencari seorang teman baik bagi menolong kita di dalam urusan-urusan duniawi dan akhirat. Dan dalam masa yang sama juga, beliau memberikan amaran bahawa sahabat baik yang benar-benar berada di sisi kita dalam keadaan susah dan senang adalah amat sukar dicari (jangan lupa bahawa Sidi Ahmad al-Zarruq hidup pada 846-899 Hijrah, iaitu lingkungan tahun 1400-an. Di zaman itu pun susah untuk mencari sahabat baik, maka apatah lagi di zaman 2000-an yang semakin materalistik ini).

Ada orang yang suka bermegah-megah dengan ramainya kawan yang mereka ada. Tapi betulkah kawan yang mereka ada itu benar-benar seorang kawan? Ketahuilah bahawa anda sebenarnya tidak memiliki ramai kawan. Oleh itu jika anda memiliki seorang kawan baik, anda sebenarnya terdiri dari golongan yang sangat bertuah di dunia. Dan jika anda ada dua orang kawan baik, buatlah sujud syukur banyak-banyak kepada Allah. Ini kerana sahabat akan bersama-sama dengan kita dalam susah atau senang. Dan jangan lupa juga bahawa seorang musuh yang kita ada adalah jauh lebih banyak dari 1000 kawan di sekeliling pinggang.

Kawan yang hanya bersama kita di waktu senang, itu tidak dinamakan kawan. Itu dinamakan parasit. Saya pernah sahaja mendengar beberapa kisah sahih tentang persahabatan dunia moden. Dua orang ini siap pernah berbai'ah, atau pun taat setia. Tetapi apabila yang seorang lagi benar-benar di dalam kesusahan, tiba-tiba rakannya itu tidak mahu menolongnya. Ini kes kawan yang lari di waktu kita susah, belum lagi masuk bab kawan makan kawan, atau kawan tikam belakang.


SAHABAT DAN CINTA
Perhubungan sahabat adalah sama seperti perhubungan cinta. Kita tidak menganggap seseorang itu cintakan kita apabila dia melarikan diri apabila kita susah. Begitulah juga dalam persahabatan. Fahami konsep cinta ini, maka kita akan faham tentang konsep persahabatan. Cinta itu lebih asyik berbanding sebuah persahabatan. Dalam cinta, kita akan selalu berjumpa ayat-ayat cinta seperti "Aku akan tetap bersama mu selamanya...dalam susah atau pun senang." Ini janji sehidup semati dalam percintaan. Sedangkan orang yang bercinta (malah yang telah berkahwin) pun boleh berpisah dan bercerai-berai, maka apatah lagi dalam hubungan persahabatan.

Sifat cinta adalah setia dan patuh kepada insan yang dicintainya. Seorang wanita pernah bertanya kepada seorang penyair tentang bagaimana kita mahu tahu sama ada seseorang itu benar-benar mencintai dirinya dengan sebenar-benar cinta. Dan penyair itu menjawab:
"Jika si dia berasa yang dia pasti mati jika tidak meminum air disebabkan kehausan, dan kemudian engkau berkata kepadanya, "Jangan minum air itu", maka dia tidak akan minum air itu".
Inilah yang dinamakan cinta. Dan inilah juga intisari ikatan persahabatan. Persahabatan dan percintaan yang hakiki tidak akan berubah apabila situasi berubah. Pengajarannya, berhati-hatilah dalam mencari cinta dan persahabatan di dalam dunia ini.

Ikatan persahabatan dan percintaan (yang palsu) berubah apabila situasi berubah kerana kebanyakkan manusia melihat sesuatu perkara, masalah dan isu mengikut dari kaca mata dirinya sahaja. Dengan kata lain, kebanyakkan manusia mementingkan diri sendiri, atau pun selfish. Oleh itu, apabila memulakan sebuah persahabatan dan percintaan, jangan terus menganggap bahawa mereka akan benar-benar memahami diri kita.

Lain tempat tegak, lain barang yang nampak. Dunia dia dan dunia anda mungkin berbeza. Tapi tak mustahil anda dan dia mempunyai aspirasi yang sama. Lihat sahaja sejarah perkembangan Islam oleh Rasullullah di Mekah selama 13 tahun, dan di Madinah selama 10 tahun. Bagaimana caranya dalam tempoh 23 tahun itu, Rasulullah berjaya menyatukan penduduk tanah Arab yang terdiri dari pelbagai puak yang saling bercakaran dan dibelit pula dengan fahaman fanatik asobiyyah, menjadi satu ummah yang diikat kukuh dengan tali akidah kepada Allah yang satu?

Ini kerana mereka yang memeluk Islam itu memiliki aspirasi yang sama. Aspirasi mereka adalah untuk mencari keredhaan Allah, dan seterusnya mudah-mudahan mendapat balasan syurga dan terlepas dari azab api neraka. Dengan aspirasi inilah kaum Ansar sanggup mengorbankan apa sahaja demi menolong orang-orang Muhajirin. Ya, apa-apa sahaja, sehingga ada kaum Ansar yang mahu menceraikan isteri mereka untuk diberikan kepada orang-orang Muhajirin yang masih bujang. Kaum Ansar ini tidak gila, tetapi mereka telah benar-benar memahami konsep persaudaraan dan persahabatan yang hakiki.

Melalui aspirasi itu jugalah, umat Islam yang pada mulanya hanya ada seketul dua jumlahnya, akhirnya meningkat menjadi beratus-ratus ribu orang yang berpayung di bawah akidah tauhid yang sama. Seluruh tanah Arab berjaya di Islamkan. Ketika berlakunya Haji Wida' tahun 10 Hijrah, iaitu haji terakhir yang dihadiri oleh Rasulullah sebelum kewafatannya pada tahun 11 Hijrah, sekurang-kurangnya 120,000 orang telah bersama-sama Nabi mengerjakan haji tersebut. Kadang-kadang, amat aneh memikirkan bagaimana dalam tempoh 2 dekad sahaja, umat Islam di tanah Arab mampu mencapai tahap yang sangat gemilang. Dan saya percaya, ia adalah disebabkan aspirasi mereka yang sama. Dan aspirasi inilah yang mampu menjadi kunci untuk mengembalikan zaman kegemilangan Islam di muka bumi ini.


SAHABAT YANG PATUT DICARI
Sahabat yang patut kita cari adalah sahabat yang berkawan dengan kita bukan kerana kekayaan, kepopularan, kehenseman, dan kecomelan yang kita ada. Kekayaan boleh hilang serta-merta. Begitu juga dengan populariti. Maka apabila kekayaan dan populariti ini hilang, kita juga akan kehilangan sahabat. Dan jangan juga berkawan dengan seseorang itu hanya semata-mata dia hensem, kacak, cantik dan comel. Semua benda ini akan pergi satu hari nanti. Orang yang dilahirkan cantik, jangan bermegah dan suka menunjuk-nunjuk. Sila merendah diri dan jangan gedik. Cantik sebenarnya adalah satu masalah besar bagi diri manusia.

Cantik itu ibarat dilahirkan dari perut ibu sebagai seorang yang kaya-raya, dan kemudian kekayaan itu semakin surut apabila umur bertambah, dan tiada langsung cara untuk menambahkan kekayaan yang semakin beransur-ansur hilang itu. Pepatah orang putih mengatakan, "Beauty is only skin-deep". Maksudnya, kacak dan cantik itu hanyalah setebal kulit. Apabila kulit manusia yang setebal kira-kira 2mm ini disiat dari badan, maka apakah beza di antara si Beauty dan si Beast? Maka berhati-hati dengan kecomelan yang anda miliki.

Sahabat yang baik patut menjadi cermin kepada diri kita. Di dalam Sahih Bukhari, terdapat satu hadith yang sering dipetik oleh umat Islam, iaitu "Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin yang lain." Tanya diri anda, apa tujuan anda melihat cermin?

Kita melihat cermin bukan untuk melihat kecantikan diri kita. Kita melihat cermin untuk membetulkan apa-apa yang tidak kena pada wajah dan badan kita, atau pada pakaian yang kita kenakan. Ini fungsi hakiki cermin. Jika anda melihat cermin untuk melihat kecantikan diri anda, dan kemudian rasa perasan yang anda ini cantik, comel atau kacak, maka apa beza di antara anda dan Wicked Queen dalam kisah dongeng Snow White?8

Oleh sebab itu Nabi mengatakan bahawa seorang mukmin adalah cermin bagi orang mukmin yang lain. Apabila berjumpa dengan seorang mukmin yang lain, jadikan mereka sebagai cermin. Lihat perkara-perkara yang baik pada diri mereka, lalu pantulkan kebaikan itu pada diri anda. Mudah-mudahan pantulan itu akan membuatkan anda menyedari perkara-perkara buruk dalam hidup anda yang mesti anda perbaiki. Untuk anda menjadi cermin kepada mukmin yang lain, maka anda juga mahu tidak mahu perlu juga berubah menjadi lebih baik dari semalam. Apabila semua mukmin saling berfungsi seperti cermin, maka semakin indahlah akhlak masyarakat Islam yang ditonjolkan kepada masyarakat bukan Islam. Indahnya akhlak akan membawa kepada perkembangan ummah yang lebih sihat dan progresif.

Kesimpulannya, agak sukar bagi kita untuk melihat keburukan dan aib diri sendiri tanpa ada cermin. Dan cermin itu adalah saudara mukmin kita. Dengan cermin, barulah kita boleh melihat siapa kita. William Shakespeare ada menulis satu perkara berkaitan cermin di dalam salah satu karyanya yang popular, iaitu Macbeth. Katanya lebih kurang, "Tuhan telah menetapkan bahawa manusia hanya boleh melihat wajahnya melalui cermin". Dengan kata lain, kita tidak akan sama sekali boleh melihat wajah sendiri dengan mata kita. Kita hanya boleh melihat wajah sendiri melalui refleksi yang dihasilkan melalui cermin.

Kita tidak boleh melihat wajah sendiri. Tetapi orang lain yang ada di sekeliling kita boleh melihat wajah kita. 'Orang lain' ini berpotensi menjadi cermin bagi diri kita. Sebaik-baik cermin adalah orang-orang mukmin. Maka pilihlah 'cermin' itu berhati-hati. Cermin yang baik akan menyedarkan kita tentang keaiban yang ada pada diri. Kurangkan bergaul dan pergi ke tempat-tempat yang mempunyai banyak 'cermin-cermin rosak dan dusta'. Cermin-cermin sedemikian saya sifatkan sebagai cermin yang digunakan oleh Perseus untuk membunuh Medusa. Siapakah Medusa?

Medusa adalah satu makhluk jahat dalam mitos Greek. Medusa memiliki rambut ular dan wajahnya begitu hodoh. Manusia yang memandang Medusa akan berubah serta-merta menjadi batu. Oleh itu Perseus menggunakan pelindung cermin dalam usahanya membunuh Medusa. Dengan melihat pantulan imej Medusa di dalam cermin (dan tidak memandang tepat ke arah Medusa bagi mengelakkan disumpah menjadi batu), Perseus akhirnya berjaya memenggal leher Medusa. Inilah cermin yang membawa kepada kemusnahan Medusa. Dan 'cermin-cermin rosak dan dusta' yang saya sebutkan di perenggan sebelumnya juga boleh membawa kemusnahan kepada diri kita jika tersilap langkah. Cermin rosak dan dusta ini dihasilkan oleh kaki-kaki maksiat dan lagha. Maka, cari dan berkawanlah dengan orang-orang yang mukmin dan soleh. Mudah-mudahan kita mendapat sebaik-baik cermin. Jangan biarkan diri anda terbunuh seperti Medusa.


SAHABAT HAKIKI
Biar apa pun jenis sahabat yang anda miliki, tetapi ketahuilah bahawa sahabat baik yang sebenar bagi seseorang manusia itu adalah amal solehnya. Inilah sebaik-baik teman, dan ia juga adalah sebaik-baik bekal bagi kita untuk bertemu dengan Allah. Ini seperti mana kisah Hatim al-'Assam yang terdapat di dalam kitab Ya Ayyuhal Walad al-Muahib tulisan Imam al-Ghazali. Hatim al-'Assam adalah seorang sahabat baik kepada Syaqiq al-Balkhiy.

Pada satu hari, Syaqiq bertanya kepada Hatim, "Kamu telah bersahabat denganku selama 30 tahun. Apakah yang telah kamu perolehi dari persahabatan kita ini?" Jawab Hatim al-'Assam, "Aku telah memperolehi lapan perkara, cukup sebagai bekalan bagi keselamatan aku di Akhirat nanti."

Dan ini perkara pertama dari 8 perkara itu. Untuk 7 perkara lagi, sila dapatkan kitab itu di kedai buku berhampiran (tak tebal pun kitab tu).
Aku melihat semua manusia mempunyai kekasih. Sebahagian mereka sanggup menemani kekasihnya sehingga waktu ajal mendatang. Ada pula yang akan terus menemaninya hingga ke liang lahad. Selepas itu mereka akan pulang. Tinggallah manusia ini keseorangan di dalam kuburnya. Lalu aku berfikir, "Sebaik-baik sahabat adalah mereka yang sanggup menemani aku sehingga ke dalam lubang kubur. Aku tidak menemui sahabat sebegini melainkan amal solehku."

Lalu aku pun menjadikan amal soleh sebagai kekasih aku. Agar amalan aku itu boleh menjadi pelita menerangi kegelapan di dalam kubur aku kelak, boleh menghiburkan aku dan tidak meninggalkan aku keseorangan di dalamnya.

Sebagai satu kesimpulan, tulisan ini bukan bertujuan untuk mengajak para pengguna Friendster, MySpace, Facebook, dan sebagainya, untuk terus memboikotnya jauh-jauh. Sebaliknya hanya untuk memberikan satu kesedaran bahawa Friendster itu adalah satu alat, dan bukannya matlamat. Maka, jika Friendster adalah satu alat, adakah wajar untuk kita menghabiskan masa yang begitu lama, setiap hari di situ? Dan tulisan ini dibuat bagi menyedarkan diri saya, dan mudah-mudahan mampu memberikan sesuatu yang berguna juga kepada orang lain.

Semoga kita semua semakin dewasa di dalam iman, amal dan taqwa kepada Allah. Dan moga-moga kita bertemu dengan seorang sahabat sejati yang dapat membantu kita dalam perjuangan di bumi Allah yang fana ini. Amin Ya Rabbal 'Alamin!

--------
NOTA KAKI:
1 Online Snapshots of VT.
http://blog.wired.com/27bstroke6/2007/04/online_snapshot.html

2 Untuk penjelasan lebih lanjut tentang hukum bermain catur, sila baca
Chess in the Light of the Jurist oleh Sheikh Hamza Yusuf. Download PDF.

3
Cold turkey adalah satu slanga English yang merujuk kepada kaedah membuang ketagihan secara serta-merta. Contohnya, jika anda mahu cold turkey dalam ketagihan merokok, maka anda akan terus buang rokok itu jauh-jauh, terus tidak menghisapnya. Jika anda mengurangkan jumlah rokok yang dihisap secara beransur-ansur, ini bukanlah dipanggil cold turkey. Cold turkey memerlukan keazaman yang tinggi.

4
Social networks top Google search.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6189809.stm

5 Kenyataan hartawan Mark J. Pincus, seorang usahawan yang banyak melabur dalam Friendster:
"Basically, Jonathan wanted to meet girls. He told me himself, he started Friendster as a way to surf through his friends’ address books for good-looking girls." dari Wallflower at the Web Party.

6 Sidi Ahmad al-Zarruq (846-899 Hijrah) adalah seorang ulama besar kelahiran Fez, Maghribi. Beliau bermazhab Maliki dan juga merupakan salah seorang sheikh besar dalam tariqat Shadhili. Jasanya lebih harum dalam bab tasawwuf, namun demikian beliau juga adalah seorang pakar hadith dan fiqh. Diberi nama timangan sebagai Muhtasebul ulama' wal awliya yang bermaksud orang yang membetulkan para ulama dan para wali. Beliau merupakan satu-satunya ulama yang mendapat gelaran ini.

Ada juga para ulama lain yang diberikan nama timangan, seperti Imam al-Ghazali dipanggil Hujjatul Islam. Di dalam sistem tradisi Syiah, ada juga ulama mereka yang dipanggil Hujjatul Islam. Tetapi dari segi tradisi Sunni, apabila disebut Hujjatul Islam, maka ia merujuk kepada Imam al-Ghazali sahaja. Di zaman moden, Syeikhul Islam lebih merujuk kepada Imam Ibnu Taimiyyah. Namun demikian, secara tradisinya ia tidak begitu. Sheikhul Islam adalah istilah yang lebih meluas penggunaannya. Antara para ulama lain yang digelar dengan Sheikhul Islam adalah seperti Sheikh Zakariyya al-Ansari, Qadi Iyad, Imam Ibnu Hajar 'Asqalani, dan Imam Futuhi al-Hanbali.

7
Habib Ali al-Jufri ada menyentuh perkara ini dalam satu ceramahnya. Jangan bimbang, ceramah ini ada sarikata Bahasa Melayu.
http://www.youtube.com/watch?v=zH9BtuUHMsk

8
Wicked Queen selalu bertanya kepada cermin yang dimilikinya, "Cermin ajaib yang ada di dinding, siapakah wanita paling cantik? (Magic mirror on the wall, who is the fairest one of all?)" Selalunya cermin itu menjawab Wicked Queen adalah wanita paling cantik di dunia (padahal sebaliknya). Apabila pada satu hari cermin itu mengatakan Snow White adalah wanita paling cantik di dunia, Wicked Queen menjadi begitu cemburu dan marah.

Ini merangsangnya untuk menghasilkan sebiji epal beracun untuk diberikan kepada Snow White. Snow White memakan epal itu dan menyebabkan dia jatuh koma, sehinggalah ada seorang putera raja yang berjaya menyedarkannya semula. Hampir semua orang mengetahui kisah ini, tetapi tak semua orang sedar bahawa:
Perasan Cantik + Penyakit Hati = Kebinasaan, kerana akhirnya Wicked Queen terbunuh disebabkan sifat hasad yang ada di hati.

70 comments:

tok pulai chondong said...

susahnya nak beritahu. sebabnya skrg tengah duk buka friendster. niat saya sebenarnya nak kumpul semua kawan lama kt sekolah rendah dulu dalam satu kumpulan...satu lagi nak jalankan pernigaan baju saya melalui ini. nak kata best tak lah juga. tapi ada memberi kebaikan. yg buruk tak payah cakaplah memang banyakkpun. nikan zaman teknologi, dunia tanpa sempada. cabaran dan dipenihi dg ncabaran..

NorziatiMR said...

Izinkan saya ambil artikel ini untuk dimuatkan ke dalam blog.

Jika diizinkan, mohon e-mel kepada saya di norziati@gmail.com.

Terima kasih

Anonymous said...

er...
ikutkan ada juga uztaz yang merogol anak kecil :)

Anonymous said...

banyak buruk dari baik kan.. tp sendiri kene pandaila amik yang baik, jangan yang buruk. sometimes orang macma sy ni memang perlu tgk friendster sebab ia mengingatkan sy utk wish birthday n tya kabar kawan lama sy yang jarang2 kita nak jumpa dia..

along said...

pndapat bernas. rata2 ramai mncari yg xelok dari yg elok. rasa2 nak delete tp syg lak, ramai kwn2 lama.

Masterapiz said...

Well said, nak seribu daya, x mahu seribu alasan. Ada baik dan buruknya friendster,dan bagi saya, friendster lebih byk membawa keburukan dr kebaikan TETAPI saya minimize penggunaan friendster setakat mengetahui perkembangan kawan2 semasa kerana untuk berjumpa mereka, entah bila! Untuk menjadikannya aktiviti harian, tidak sama sekali, banyak lagi kerja lain yang perlu perhatian. "Technology is a threat if we do not use it but it can be advantage for us if we know the right way to use it."

e_piz@yahoo.com

TQ.

ZLAA said...

Salam. Mohon izin muat ke blog saya. Terima kasih

DIYANA said...

salam..

i've made up my mond!"Goodbye friendster.."
It was a tough decision
"ko bior btol?"
"Ko nk contact kwn2 ko camne?"
"peluang dakwah enti makin sket la.."
bla..bla..


then i found this article. I've linked it to my posting..harap diizinkan ya? (maaf ya, minta izin selepas link)

allahu 'alam
moga ini keputusan terbaik

maiza said...

artikel yang mampu membuat saya berfikir.izinkan saya letak artikel ini juga didlm blog saya.

yginsaf said...

me pun ader friendster, tp xpernah update.. kawan pun x ramai.. uhuhu

~qudwah_mardihah~ said...

erm , nice artikel...

Saya cuma melihat frenster saya sekadar lalu sahaja. Kadang-kadang 1 bulan sekali...melihata berita sahabat-sahabat lama...tapi artikel ini membuatkan saya terpikir banyak...banyak kajian dan terpeinci...terima kasih sekali lagi.amat bermanfaat sekali. :)

DURRATUL said...

minta izin amik berkenaan artikal ini untuk dimuatkan dlm blog ana

Anonymous said...

assalamu'alikum...syukran jazakumullah..artikel ini membuka lg pemikiran ana..:D

adios fs

Takbirr..

Anonymous said...

assalamu'alaikum...syukran jazakumullah..artikel ini membuka lg pemikiran ana..:D

adios fs

Takbirr..

Anonymous said...

btol2...buang mase je..nak delete r pas nie

Anonymous said...

salam,artikel yang menarik sgt,saya pun nak copy jugak sbg bahan sembang2 dgn pelajar2
tolong email kat saya boleh?
syukran jazilan
fifi73m@yahoo.com

mawarislam said...

syukran jazilan post ttg friendster ni..ana pun bru jer sertai friendster ni..ana xtau..tp I.ALLAH SKIT2 ANA AKN MENINGGALKAN FRIENDSTER NI..

Anonymous said...

hot horny singles [url=http://loveepicentre.com/]telepersonals[/url] lunch dating service http://loveepicentre.com/ best online dating male profile

Anonymous said...

morphine sulfate snorting [url=http://usadrugstoretoday.com/products/flomax.htm]flomax[/url] m diet http://usadrugstoretoday.com/#third medical symptoms smell of smoke http://usadrugstoretoday.com/all-products.htm
hair loss vitamin deficiency [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zyban.htm]zyban[/url] sleeping bag heater [url=http://usadrugstoretoday.com/products/sublingual-viagra.htm]top heart surgeon in mississippi[/url]

Anonymous said...

medicine education children [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/cholesterol.htm]cholesterol[/url] penis size per age http://usadrugstoretoday.com/products/zerit.htm spanish english medical translation degree http://usadrugstoretoday.com/products/lexapro.htm
spasm in trapezius muscle [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-champignons.htm]anti champignons[/url] adhd drug with weight loss [url=http://usadrugstoretoday.com/products/strontium-bone-maker.htm]infection and burn injuries[/url]

Anonymous said...

http://rxonline.in/zestril/zestril-galactorrhea
[url=http://rxonline.in/retin/retin-a-treatments]dirty electicity health[/url] is drug testing in public schools wrong htm [url=http://rxonline.in/rhinitis/atrophic-rhinitis-in-humans]atrophic rhinitis in humans[/url]
beating the drug test http://rxonline.in/levitra/personal-experiences-with-levitra
[url=http://rxonline.in/osteoporosis/osteoporosis-perotid-cyst-diabetic-pain]national football league drug use[/url] autism and drugs in development [url=http://rxonline.in/rhinitis/non-allergic-rhinitis-pediatric]non allergic rhinitis pediatric[/url]
easy to find drugs http://rxonline.in/ziprasidone/how-much-does-ziprasidone-cost-per-bottle
[url=http://rxonline.in/progesterone]erectile dysfunction drugs[/url] how to past drug test [url=http://rxonline.in/propecia/propecia-articles]propecia articles[/url] superbug hospitals diff alert key resistant drug [url=http://rxonline.in/rhinocort/rhinocort-aqua-pregnancy]rhinocort aqua pregnancy[/url]

Anonymous said...

http://newrx.in/carbohydrate/carbohydrate-protein
[url=http://newrx.in/diphenhydramine]vioxx viagra altace[/url] us center for sports medicine [url=http://newrx.in/imuran/imuran-and-breastfeeding]imuran and breastfeeding[/url]
cialis tadalafil under tongue dissolve http://newrx.in/glucophage/side-effects-of-glucophage
[url=http://newrx.in/cephalexin/purchase-cephalexin]what are the withdrawal symptoms from club drugs[/url] drug and alcohol gov [url=http://newrx.in/imuran/side-effects-imuran]side effects imuran[/url]
levitra precautions http://newrx.in/warfarin/warfarin-and-coumadin-and-interchange
[url=http://newrx.in/glucosamine/is-glucosamine-good-for-you]how do you make a drug[/url] drug trak [url=http://newrx.in/erythromycin/who-makes-erythromycin]who makes erythromycin[/url] erectile dysfunction attraction upset [url=http://newrx.in/levitra/levitra-price-comparisons]levitra price comparisons[/url]

Anonymous said...

http://saigonradio890am.com/forum/index.php?topic=117438.new#new http://inspiratie.uv.ro/forum/index.php?topic=182065.new#new http://www.racefreakz.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=55349 http://r3set.ej.am/idk/index.php?topic=14636.new#new
http://icvader.com/animeforum/index.php?topic=22633.new#new http://www.s8nx.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=52208 http://equal-access.co.uk/forum/viewtopic.php?p=136905#136905 http://www.mauerlocks-bg.com/forum_en/viewtopic.php?f=2&t=428039
http://www.sfggrugby.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=205702 http://kto-tam.com/Forum/index.php?topic=109099.new#new http://www.portaljava.com.ar/viewtopic.php?f=9&t=53463

Anonymous said...

http://online-health.in/bactrim/bactrim-pediatric-suspension
[url=http://online-health.in/antibiotic/otc-antibiotic-properties]dog food and medicine[/url] kidney transplant immunosuppressant drug therapy [url=http://online-health.in/aspirin/natural-substitute-for-aspirin]natural substitute for aspirin[/url]
what is the drug diovan used for http://online-health.in/bacteria/phisoderm-and-bacteria
[url=http://online-health.in/antidiabetic/preclinical-evaluation-of-antidiabetic-agents]erectile dysfunction love[/url] symptoms of ecstasy drug abuse [url=http://online-health.in/anxiety/retirement-feelings-anxiety]retirement feelings anxiety[/url]
can nyquil cause a false positive on a drug screen http://online-health.in/avodart/avodart-clomid-diflucan-dostinex-glucophage-c
[url=http://online-health.in/asthma/asthma-diet-naturist-treatment]codeine drug defense[/url] pharmacy imitrex [url=http://online-health.in/avandia/medication-avandia]medication avandia[/url] medtox drug screen [url=http://online-health.in/anastrozole/arimidex-anastrozole]arimidex anastrozole[/url]

Anonymous said...

http://meen.in/clomiphene
[url=http://meen.in/cardizem/cardizem-cd-imitrex]lioness drug poster contest[/url] rituximab drug [url=http://meen.in/flomax/directions-for-taking-flomax]directions for taking flomax[/url]
texas dot truck and got busted smuggling drugs http://meen.in/fda/unreliable-consumer-resources-not-approve-by-fda
[url=http://meen.in/carvedilol/carvedilol-generic]drug t esting devices[/url] cialis prescription [url=http://meen.in/cephalexin/side-affect-to-cephalexin]side affect to cephalexin[/url]
pharmacist continuing education ce iv preperation drugs http://meen.in/citalopram/delaware-hydrobromide-citalopram-celexa
[url=http://meen.in/carbohydrates/carbohydrates-food]eckart drug stores[/url] drugs from sewage [url=http://meen.in/cipro/cipro-treat-clamydia]cipro treat clamydia[/url] trainwreck drug [url=http://meen.in/fluvoxamine/fluvoxamine-induces-p450]fluvoxamine induces p450[/url]

Anonymous said...

http://webhealthcentre.in/trazodone/trazodone-uses
[url=http://webhealthcentre.in/theophylline/pharmacotherapeutic-of-theophylline]information on drug allergy testing[/url] the failed war on drugs [url=http://webhealthcentre.in/anafranil/buspar-celexa-prozac-paxil-anafranil]buspar celexa prozac paxil anafranil[/url]
caverta cialis viagra tadalis http://webhealthcentre.in/rogaine/rogaine
[url=http://webhealthcentre.in/toradol/toradol-effect]ma drug evals[/url] depression new drugs [url=http://webhealthcentre.in/amaryl/amaryl-dose]amaryl dose[/url]
what drugs does hospice use http://webhealthcentre.in/drugs/drugs-for-cervical-dystonia
[url=http://webhealthcentre.in/topamax/topamax-fedex]expergen drug[/url] key pharmacy kent wa [url=http://webhealthcentre.in/rosuvastatin]rosuvastatin[/url] where can i purchase an over the counter drug test [url=http://webhealthcentre.in/toradol/toradol-and-bone-growth]toradol and bone growth[/url]

Anonymous said...

automobile junk yards in ohio http://eautoportal.in/chevrolet/incentives-on-chevrolet-colorado-2007 simon barney mercedes california
[url=http://eautoportal.in/auto-info/auto-zone-omaha-ne]vintage volkswagen parts online[/url] special purpose machine for automobile component [url=http://eautoportal.in/car-racing/dog-racing-in-alabama]dog racing in alabama[/url]
automobile blue book prices dodge intrepid http://eautoportal.in/ford-com/rogers-ford-wine
[url=http://eautoportal.in/ford-car/winbarger-ford-elkin-nc]volkswagen notchback[/url] racing math [url=http://eautoportal.in/bike-com/campy-road-bike]campy road bike[/url]
volkswagen eurovan clubs http://eautoportal.in/geo/geo-trax-big-city-lights
[url=http://eautoportal.in/honda-auto/honda-motorcycle-rotors]chase automobile finance[/url] automobile battery jumper [url=http://eautoportal.in/buick/chilton-buick-park-avenue-repair-manual]chilton buick park avenue repair manual[/url]

Anonymous said...

http://healthportalonline.in/cholesterol/reducing-cholesterol-with-diet
[url=http://healthportalonline.in/carbohydrates/carbohydrates-in-peanut-butter-and-jelly-sandwich]things you can put your drug in and eat to pass later[/url] pornstar on drugs [url=http://healthportalonline.in/celebrex/keyword-celebrex-use-boards-qoclic]keyword celebrex use boards qoclic[/url]
green pharmacy adelaide http://healthportalonline.in/celebrex/celebrex-celecoxib-michigan
[url=http://healthportalonline.in/carvedilol/ic-carvedilol]drug permote linear growth in puberty[/url] prescription drugs in carry on airline rules [url=http://healthportalonline.in/captopril/down-syndrome-captopril]down syndrome captopril[/url]
ilegal drug effects http://healthportalonline.in/casodex/we-ship-brand-name-casodex
[url=http://healthportalonline.in/carisoprodol/why-pay-18-to-ship-your-carisoprodol]scaling drug[/url] keyword cialis [url=http://healthportalonline.in/cipro/cipro-bowel-movements]cipro bowel movements[/url] laws in drugs [url=http://healthportalonline.in/captopril/manufacturer-of-captopril]manufacturer of captopril[/url]

Anonymous said...

wanderlust travel http://atravel.in/airline_cheapest-airline-tickets-ever airline travel to dusseldorf germany
[url=http://atravel.in/cruises_celebrity-cruises-31-dayto-australia-and-new-zealand]women travel writers lesbian[/url] dutchman grand junction travel trailer [url=http://atravel.in/disneyland_disneyland-2007-souvenir-spoon]disneyland 2007 souvenir spoon[/url]
sunwing travel http://atravel.in/tourism_md-tourism-site
[url=http://atravel.in/airlines_singapore-airlines-depature]is travel to cuba legal[/url] southern new years travel specials [url=http://atravel.in/tourism_tourism-and-media]tourism and media[/url]
travel accessories in granada http://atravel.in/hotel_hotel-reina-victoria-madrid accessory bag business gift travel [url=http://atravel.in/airline_top-5-cheap-airline-tickets]top 5 cheap airline tickets[/url]

Anonymous said...

dana hosick travel agent olney il http://wikitravel.in/travel/orbitz-travel-package skb plasma travel cases for fwd 40lx2f
[url=http://wikitravel.in/tourist/strathven-tourist-information]travel india flight[/url] travel size suntan lotion [url=http://wikitravel.in/car-rental/herchst-rental-car]herchst rental car[/url]
jubilee travel best bets http://wikitravel.in/lufthansa/boeing-b52
[url=http://wikitravel.in/airport/boynton-airport-service]bangladesh travel[/url] germany outbound travel [url=http://wikitravel.in/tourism/south-australia-and-tourism]south australia and tourism[/url]
travel sagada phillipines http://wikitravel.in/airline/icao-airline-designator travel manager version [url=http://wikitravel.in/tours/hawaii-island-tours]hawaii island tours[/url]

Anonymous said...

c class workshop automobile 2008 in european country http://latestcarnews.in/saleen/saleen-repair-history dick dyer mercedes benz
[url=http://latestcarnews.in/oldsmobile/oldsmobile-starting-problems]auto lease form[/url] dodge durango hemi engine [url=http://latestcarnews.in/seat/sprite-seat-parts-uk]sprite seat parts uk[/url]
orillys auto parts http://latestcarnews.in/pontiac
[url=http://latestcarnews.in/radiator/room-heaters-and-radiator-style]volkswagen technical site[/url] used mercedes gl [url=http://latestcarnews.in/royce/rolls-royce-raynesway-01332]rolls royce raynesway 01332[/url]
how to reset 2006 mercedes benz e class service d indicator http://latestcarnews.in/toyotas
[url=http://latestcarnews.in/triumph/kas-kasner-and-triumph-racing]mercedes benz indianapolis indiana[/url] auto loan comparison ratings [url=http://latestcarnews.in/saleen/black-saleen-car-with-flames]black saleen car with flames[/url]

Anonymous said...

designer plus sizes http://topcitystyle.com/-leather-roberto-cavalli-category43.html magazine fashion [url=http://topcitystyle.com/dark-red-navy-blue-multicolored-dolce-amp-gabbana-color67.html]running shoes arch support pronation[/url] designer dress spanish wedding
http://topcitystyle.com/dolce-amp-gabbana-shorts-and-capri-brand2.html baby jordans shoes an clothes [url=http://topcitystyle.com/beige-pullover-color5.html]womens golf shoes[/url]

Anonymous said...

griffiti shoes http://topcitystyle.com/-leather-roberto-cavalli-category43.html affordable fashion [url=http://topcitystyle.com/byblos-pullover-brand104.html]make your own brake shoes[/url] makaveli shoes
http://topcitystyle.com/-v-neck-category68.html scarlett o hara gone with the wind costume designer [url=http://topcitystyle.com/42-dress-shirts-size23.html]joe klein real estate tallman ny[/url]

Anonymous said...

best free t mobile software http://www.orderphonetoday.com/f68-quad-band-dual-card-with-analog-tv-java--item88.html animated screensavers for mobile phones [url=http://www.orderphonetoday.com/a5688-tri-band-dual-card-with-bluetooth--item83.html]t mobile nokia 5300[/url] flying lady mobile

Anonymous said...

movie bridge to terebithia [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-the-first-texan/2001database/]The First Texan[/url] the departed movie in harrisburg pa [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-a-fistful-of-dollars/6063database/]A Fistful of Dollars[/url]
ottawa drive in movie [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-urban-legends-hindi/16308database/]Urban Legends Hindi[/url] platoon movie cover [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-jackie-chans---thunderbolt/10788database/]Jackie Chans - Thunderbolt[/url]
new hindi movie release [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-askungen-iii-en-f--rtrollad-saga-swedish/27056database/]Askungen III En F?¶rtrollad Saga Swedish[/url] melissa midwest hardcore movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-dreamcatcher/23545database/]Dreamcatcher[/url]
sydne white movie clips [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-made-of-honor-ts/506database/]Made Of Honor TS[/url] movie no looking back ed burns [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-dungeons-and-dragons/14463database/]Dungeons And Dragons[/url]

Anonymous said...

huge dog penis [url=http://usadrugstoretoday.com/products/purinethol.htm]purinethol[/url] lake county health depart http://usadrugstoretoday.com/products/aristocort.htm
hollywood teeth whitening [url=http://usadrugstoretoday.com/products/tulasi.htm]tulasi[/url] forensic blood identification [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/women-s-health.htm ]tinitus medicine [/url] low blood pressure signs
calcium deposits hot springs tuscany [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-diabetico.htm]anti diabetico[/url] bodybuilding and colon hydrotherapy http://usadrugstoretoday.com/products/xenical.htm
c words for staying away from drugs and alcohol [url=http://usadrugstoretoday.com/products/neurontin.htm]neurontin[/url] examples of physiological stress [url=http://usadrugstoretoday.com/products/zoloft.htm ]vickery health center [/url] how much do pharmacy technicians make

Anonymous said...

babyshoes http://luxefashion.us/paul-amp-shark-on-sale-brand111.html fashion fever [url=http://luxefashion.us/paul-smith-on-sale-brand96.html]capezio jazz shoes[/url] chanel tote grande
http://luxefashion.us/blumarine-dresses-brand53.html designerhandbags [url=http://luxefashion.us/-evening-cocktail-women-category17.html]joseph bank clothes[/url]

Anonymous said...

joslyn diabetes clinic pennsylvania [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/schlafen-hilfe.htm]schlafen hilfe[/url] sacred heart atheltics http://usadrugstoretoday.com/categories/miglioramento-femminile.htm
latina busty natural breast [url=http://usadrugstoretoday.com/products/brand-cialis.htm]brand cialis[/url] the denver diet [url=http://usadrugstoretoday.com/products/viagrx.htm ]fda approved tissue adhesives [/url] tea candles
associates in occupational medicine [url=http://usadrugstoretoday.com/products/citalopram.htm]citalopram[/url] park terrace medical group san diego http://usadrugstoretoday.com/products/hyzaar.htm
miami heart institute [url=http://usadrugstoretoday.com/products/reglan.htm]reglan[/url] calcium side effects aspirin [url=http://usadrugstoretoday.com/products/kytril.htm ]effect of protein diet on gonadal and growth hormones in tilapia [/url] big penis head

Anonymous said...

girls removing clothes http://luxefashion.us/of-white-black-sweaters-color161.html cinderella shoes [url=http://luxefashion.us/?action=products&product_id=1278]stylist fashion price[/url] interior designer jobs avaibable denver co
http://luxefashion.us/jeans-men-category14.html underwear polo ralph lauren [url=http://luxefashion.us/new-shorts-and-capri-type6.html]burton snowboard clothes[/url]

Anonymous said...

http://xwp.in/ibuprofen/benadryl-ibuprofen-children-htm
[url=http://xwp.in/casodex]cialis gnc[/url] antifungal drug names http://xwp.in/imitrex/imitrex-sleep
drug idenitification http://xwp.in/cefdinir/cefdinir-otitis-media
[url=http://xwp.in/diamox/diamox-r-acetazolamide]prescription drug alternative[/url] cumidin drug interactions http://xwp.in/angina/angina-caffeine
first nation drugs http://xwp.in/carvedilol/best-low-dose-carvedilol-beta-blocker
[url=http://xwp.in/amiodarone/amiodarone-induced-pancreatitis]preventing drug[/url] levitra prescribing info http://xwp.in/amoxil/amoxil-cause-high-blood-pressure best over the counter drug for erectile dysfunction http://xwp.in/cardizem/pravachol-cardizem-cd-transderm-scop

Anonymous said...

taco chanel flange http://luxefashion.us/women-page38.html replica designer handbags and accessesories [url=http://luxefashion.us/purple-women-s-tops-color37.html]old fashioned southern fried chicken recipe[/url] chanel tote
http://luxefashion.us/white-on-sale-color4.html hippopotamus shoes [url=http://luxefashion.us/juicy-couture-luxury-track-suit-for-women-red-item2320.html]nude male clothes female[/url]

Anonymous said...

klamoya casino http://xwn.in/baccarat_baccarat-card-game coachella valley casinos
[url=http://xwn.in/casino-online_atlantis-casino-job]bingo in colorado[/url] potawatomi bingo casino [url=http://xwn.in/joker]joker[/url]
casino gambling slots http://xwn.in/keno_power-keno-home-game
[url=http://xwn.in/roulette_play-roulette-net]verizon blackjack[/url] charlemagne and playing cards [url=http://xwn.in/keno_herb-guns-keno]herb guns keno[/url]
mega millions lottery in virginai http://xwn.in/online-casinos_desert-diamond-casinos bus to foxwoods casino [url=http://xwn.in/casino-online_treasure-island-casino-in-wisconsin]treasure island casino in wisconsin[/url]

Anonymous said...

plane shapes bingo http://xwn.in/casino-playing-cards_seahawks-playing-cards-for-sale paddy bingo
[url=http://xwn.in/gambling-online_gambling-and-sprts]soring eagles casino[/url] turning words into lottery numbers [url=http://xwn.in/poker-online_online-poker-for-real-money]online poker for real money[/url]
majestic star casino http://xwn.in/roulette_show-me-a-roulette-wheel-diagram
[url=http://xwn.in/gambling-online_gambling-problems-uk]meskawki bingo casino tama iowa december schedule[/url] casinos in manila [url=http://xwn.in/gambling-online_louisianna-gambling]louisianna gambling[/url]
keno master http://xwn.in/joker_the-joker-steve-miller-band-lyrics collection agencies and on line gambling [url=http://xwn.in/lottery_free-pick-3-lottery-system]free pick 3 lottery system[/url]

Anonymous said...

home business web site designer http://luxefashion.us/roberto-cavalli-dress-for-women-yellow-brown-item1746.html dyeable prom shoes wedding [url=http://luxefashion.us/women-s-tops-roberto-cavalli-category19.html]ladies sexy clothes[/url] red hot lauren free movies
http://luxefashion.us/41-dolce-amp-gabbana-size22.html stylist fashion northwest indiana [url=http://luxefashion.us/-leather-shoes-dolce-amp-gabbana-category13.html]fashion florida photographer[/url]

Anonymous said...

the boston chanel http://topcitystyle.com/leapord-print-on-sale-color40.html nike track shoes [url=http://topcitystyle.com/?action=products&save_s_prm=1&pr_sort_=title]henry laurens[/url] madeline shoes
http://topcitystyle.com/blumarine-brand53.html is chanel trademarked in canada [url=http://topcitystyle.com/9-10-years-new-size39.html]designer denim[/url]

Anonymous said...

fashion nails columbia city http://luxefashion.us/36-women-s-tops-size14.html designer uniform [url=http://luxefashion.us/navy-blue-shirts-with-colar-color21.html]room designer game[/url] teen fashion
http://luxefashion.us/moncler-polo-shirts-brand113.html lauren davis poland spring [url=http://luxefashion.us/grey-jeans-color1.html]wide width woman shoes[/url]

Anonymous said...

email directory of arts designers in us http://topcitystyle.com/orange-casual-tops-color121.html bostonian shoes [url=http://topcitystyle.com/calvin-klein-men-underwear-brand40.html]lebron james shoes[/url] janine laurent
http://topcitystyle.com/cartier-bags-brand66.html cum on shoes forums [url=http://topcitystyle.com/black-blue-color91.html]money cars clothes hoes motherfucking diamonds on my motherfucking toes cracker gator shoes lyrics[/url]

Anonymous said...

gps data disk 2005 dodge ram http://pqx.in/chopper/west/coast/chopper/clothing automobile emission test method
[url=http://pqx.in/chopper/price/chopper]late model volkswagen jetta salvage vehicles[/url] kart racing magazine [url=http://pqx.in/cadillac/gold/cadillac/4/hood/emblem]gold cadillac 4 hood emblem[/url]
marche automobile anglais pdf http://pqx.in/buell/buell/ulyssiss
[url=http://pqx.in/ford/ford/zx2/charging/system]auto bi[/url] ace auto [url=http://pqx.in/citroen/citroen/mehari]citroen mehari[/url]
info on escondido auto mart http://pqx.in/mazda/mazda/radio/installation/kit
[url=http://pqx.in/mini/mini/assessment/process]corporate office for advanced auto parts jacksonville fl[/url] evolution of mercedes e class [url=http://pqx.in/mercedes/how/to/change/mercedes/s430/air/filter]how to change mercedes s430 air filter[/url]

Anonymous said...

http://xpv.in/cipro
[url=http://xpv.in/cialis/comparison-viagra-cialis-levitra]drug implications[/url] shenandoah university school of pharmacy [url=http://xpv.in/celadrin/celadrin-clinical-trials]celadrin clinical trials[/url]
gnc drug passiing supplements http://xpv.in/relafen
[url=http://xpv.in/dulcolax/can-stroke-victims-use-dulcolax-suppositories-for-constipation]mexico drug dealers[/url] precription drug and help to pay for it [url=http://xpv.in/anastrozole/anastrozole-gynecomastia]anastrozole gynecomastia[/url]
is expired medicine safe to take http://xpv.in/amoxil/amoxil-dosage-infants
[url=http://xpv.in/dramamine/dramamine-liquid]utah board of pharmacy[/url] paraphanailia used in smoking drugs [url=http://xpv.in/pyridium/overdose-of-pyridium]overdose of pyridium[/url] murder shooting oklahoma city drug related january 15 2008 [url=http://xpv.in/anastrozole/semologie-hadji-anastrozole-anastrazole]semologie hadji anastrozole anastrazole[/url]

Anonymous said...

arasy casino http://wqm.in/blackjack_blackjack-update california lottery megamillion
[url=http://wqm.in/joker_batman-begins-joker]big casino jimmy eat world[/url] examples of internet gambling [url=http://wqm.in/casino-playing-cards_beautiful-sexy-ladies-playing-cards]beautiful sexy ladies playing cards[/url]
rubios red rock hotel and casino http://wqm.in/keno_keno-brother-show
[url=http://wqm.in/jackpot_video-of-nash-bridges-season-5-jackpot]lasvegas betting lines[/url] mail lottery [url=http://wqm.in/jokers_jokers-wild-paper]jokers wild paper[/url]
blackjack run application http://wqm.in/slots_play-litle-green-men-slots-on-line turning stone casino liquor [url=http://wqm.in/slots_fta-satellite-orbital-slots]fta satellite orbital slots[/url]

Anonymous said...

mercedes golf bag http://xwm.in/pontiac/pontiac-grand-prix-forums automobile appraiser school ca
[url=http://xwm.in/yamaha/parts-for-yamaha-vmax]mercedes benz roof racks[/url] volkswagen bluetech [url=http://xwm.in/oldsmobile]oldsmobile[/url]
purchasing an automobile project http://xwm.in/buick/buick-navigation-system
[url=http://xwm.in/opel]used auto blue book pricing[/url] wordpress auto content generator [url=http://xwm.in/nissan/fuel-pump-for-85-nissan-kingcab]fuel pump for 85 nissan kingcab[/url]
service enginelight dodge grand caravam http://xwm.in/cadillac/how-to-tilt-engine-cadillac-special-sixty-spark-plug
[url=http://xwm.in/rover/classifieds-ads-used-land-rover-for-sale-by-owner-in-usa]mercedes 123 speedometer cable[/url] used volkswagen camper [url=http://xwm.in/chopper/chopper-trikes]chopper trikes[/url]

Anonymous said...

http://jqz.in/pheromones/meaning-of-pheromones
[url=http://jqz.in/propranolol/temperature-propranolol]viagon drugs[/url] levitra and alchol [url=http://jqz.in/tramadol/what-is-it-prescribed-for-tramadol-50-mg]what is it prescribed for tramadol 50 mg[/url]
department of veterans affairs deployable pharmacy http://jqz.in/proscar/proscar-tablets
[url=http://jqz.in/prostate]delodid drug[/url] drug companies in other countries [url=http://jqz.in/proscar/finasteride-proscar-and-gynacomastia]finasteride proscar and gynacomastia[/url]
buy viagra in canada http://jqz.in/propranolol
[url=http://jqz.in/penicillin/arithromyacin-allergy-to-penicillin]drug side effects and urinary retention[/url] name of royal in drug scandal [url=http://jqz.in/pheromone/pheromone-women]pheromone women[/url] drug levitra new [url=http://jqz.in/phenergan/lawsuits-inramuscular-injection-phenergan-promethazine]lawsuits inramuscular injection phenergan promethazine[/url]

Anonymous said...

crossword puzzle movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_critters_3/]critters 3[/url] naruto shippuuden movie download http://moviestrawberry.com/films/film_i_ll_be_there/ making money movie ten top
facing the giants movie shwoing [url=http://moviestrawberry.com/films/film_avenging_angelo/]avenging angelo[/url] dolls movie http://moviestrawberry.com/films/film_murder_on_spec/ bring it on movie cheers
donkey punch movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_ringer/]the ringer[/url] regal movie theaters in rockland ny
cider shed movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_flashdance/]flashdance[/url] the secret movie soundtrack composer http://moviestrawberry.com/films/film_garrison/ movie clips from crimsontide
jerk off movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_juno/]juno[/url] northanger abbey movie review http://moviestrawberry.com/films/film_vanilla_sky/ lycoming movie theatred

Anonymous said...

star trek porn movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_craig_ferguson_a_wee_bit_o_revolution/]craig ferguson a wee bit o revolution[/url] free creampie movie http://moviestrawberry.com/films/film_instinct/ vertigo movie
king arthur movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_feast/]feast[/url] female orgasm movie http://moviestrawberry.com/films/film_hellzapoppin/ layer cake movie
horror movie icons [url=http://moviestrawberry.com/films/film_feast_ii_sloppy_seconds/]feast ii sloppy seconds[/url] high school musical 2 full movie
who plaued predator in movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_broken_lance/]broken lance[/url] movie reviews current films http://moviestrawberry.com/films/film_shotgun_stories/ the island princess the movie
disturbia full movie free download [url=http://moviestrawberry.com/films/film_divine_secrets_of_the_ya_ya_sisterhood/]divine secrets of the ya ya sisterhood[/url] et the movie http://moviestrawberry.com/films/film_the_brood/ willy wonka movie 1971 purchase

Anonymous said...

free adult porn movie clips [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_legend_of_god_s_gun/]the legend of god s gun[/url] say anything movie wallpaper http://moviestrawberry.com/films/film_dreamer_inspired_by_a_true_story/ movie darwin awards
windows movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_snows_of_kilimanjaro/]the snows of kilimanjaro[/url] love scene in atl the movie song http://moviestrawberry.com/films/film_garrison/ larry the cable guy movie list
mr big dicks movie sample [url=http://moviestrawberry.com/films/film_city_rats/]city rats[/url] hole movie
movie set in new orelans with eric roberts and terri hacher [url=http://moviestrawberry.com/films/film_freaks/]freaks[/url] free movie jenna jameson pornstar http://moviestrawberry.com/films/film_mockery/ pee movie list
movie print fabric [url=http://moviestrawberry.com/films/film_child_s_play/]child s play[/url] love scene in atl the movie http://moviestrawberry.com/films/film_casino/ b movie heroes and the horse you rode in on

Anonymous said...

free huge cock movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_grudge_3/]the grudge 3[/url] delta ferce movie http://moviestrawberry.com/films/film_needful_things/ the great escape movie theater new albany in
shrek 3 movie trailer [url=http://moviestrawberry.com/films/film_primer/]primer[/url] movie websites http://moviestrawberry.com/films/film_banjo_on_my_knee/ free movie download without membership fee or one time payment
movie flash exhibitionism [url=http://moviestrawberry.com/films/film_joey/]joey[/url] mike myers movie list
movie fractured [url=http://moviestrawberry.com/films/film_ghosts_of_the_civil_dead/]ghosts of the civil dead[/url] mallu movie http://moviestrawberry.com/films/film_willard/ gay cum video free movie sperm girl girls voman vomen
grand prix movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_sister_act_2_back_in_the_habit/]sister act 2 back in the habit[/url] blood hunt movie http://moviestrawberry.com/films/film_appaloosa/ familly indian bollywood movie

Anonymous said...

hello there - re your " arco post" on the 18 /03 send me an email and i will sort you out these ones arnt wood
regards
jamie dentims

Anonymous said...

panasonic kv-s2046c software http://buyoem.co.uk/product-10100/Jasc-Paint-Shop-Photo-Album-5-2-Deluxe-Edition sim game software [url=http://buyoem.co.uk/fr/category-13/Logiciel-de-musique?page=3]computer software architects 04530[/url] xkeys software
[url=http://buyoem.co.uk/product-14340/Readiris-Pro-11-5-Mac]Readiris Pro 11.5 [Mac] - Cheap Legal OEM Software, Software Sale, Download OEM[/url] ge fanuc versa pro software
[url=http://buyoem.co.uk/product-10139/Elite-Software-Fire-6-02-11][img]http://buyoem.co.uk/image/3.gif[/img][/url]

Anonymous said...

Wοω thаt wаs unusual.
ӏ juѕt ωrote an very lοng сomment but after I cliсked submit my сοmmеnt
ԁіdn't appear. Grrrr... well I'm not writing
аll that ovеr again. Anyways, just wаnteԁ tо ѕay wonderful blοg!



Feel free to surf to my blog :: howtosavemoneyatdisneyworld.blogspot.com

Anonymous said...

Howdy! Quiсκ quеstion that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my apple iphone. I'm trying tо fіnd a theme or
plugin that might be able to correct this isѕue.
If you have аnу recommendаtions, pleasе share.

Manу thаnks!

Ηeгe is my ωeb sіte: cure heartburn fast

Anonymous said...

Hello just wanteԁ to give уou a brief heads up anԁ lеt уou
know a few оf the images aren't loading properly. I'm not sure ωhу but I think its
a linking іssue. I've tried it in two different web browsers and both show the same results.

Feel free to surf to my blog post; baby monitor movement sensor

Anonymous said...

Ηave уou ever considered writing an e-book or guest authοring
οn otheг websites? I have а blog centeгеd on
the same subjеcts уou discusѕ
and would love to haѵe уou share sοme storіes/informatіon.
I know mу vіsitors ωοulԁ enjoy youг woгk.
If you're even remotely interested, feel free to send me an e mail.

Review my web page ... ways to lose belly fat fast

Anonymous said...

I pау a visіt day-to-day somе websites and blogs to reаԁ сontent, except this
weblоg offeгs fеаturе basеd content.


Also visit my ωebpage - get bigger boobs

Anonymous said...

My coder is trуing to ρersuaԁe me to move to .
net fгom PHP. I have alwaуs disliked thе iԁeа beсause of the cοsts.
But hе's tryiong none the less. I've bеen using WordPrеss on a number of websites for about a
year and am woгrіed about switchіng to another platfοrm.
I have heard very good thіngs about blοgengine.
net. Ӏѕ thеre а way I can tгаnsfer
all my wordpress content into it? Any help would be really apргecіated!


my blog ρoѕt :: get bigger naturally

Anonymous said...

Awesomе blog! Do уou have аny tіps and hіnts for aspiring writers?
Ӏ'm planning to start my own website soon but I'm a lіttle lοѕt on everythіng.
Would you aԁviѕe starting with a free platform like Wordрress or go for a paid oρtion?

Therе аre so mаny оptionѕ οut theгe
that I'm completely confused .. Any tips? Cheers!

my blog post howtocontrolanxiety.tumblr.com

Anonymous said...

Hi thеre! Would you mіnd if I share youг blog
with my zynga group? There's a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you

my website; mother's daу gift baskets

Anonymous said...

Sωeet blοg! I fοund it while suгfing аround on Yahоo Νews.
Do you hаѵe аny suggеstions on how
tο get liѕted in Υahoo Nеwѕ?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it

my homepage; lose fat fast

Anonymous said...

It's an awesome article designed for all the internet visitors; they will take advantage from it I am sure.

Also visit my homepage www.teenpornpost.com

Anonymous said...

Hoωdy I am so glaԁ I found уour web ѕite, I really found уou by mistаκe, while I was rеsеarching оn
Askjeеνe fоr sοmething else, Anyways I am hегe now anԁ would just likе to
say kudos for a remаrκable рost and
а all гound excіting blоg (Ι also love
the thеmе/design), I don�t have time to look over it
аll at the minutе but I have saveԁ іt and
also addeԁ youг RSS feeԁs, ѕο when І
have time I will bе bаck to reаd a lot more, Pleasе do keеp up the aωesome jο.


Also vіѕit mу page 24 hour Emergency Plumber in Solihull

Anonymous said...

When I οriginally commented I clicκed thе "Notify me when new comments are added" cheсkbox and nоw each
time a commеnt is added I get sevегal еmaіls with the
ѕаmе commеnt. Is there anу ωay you can remove me frоm that ѕervicе?
Thanks!

Here is my homepagе Hoω to maκe your dіck
biggеr wіthout pills ()