Thursday, July 26, 2007

Catatan Ringkas Berkenaan Isra' Dan Mikraj



1. Maksud Isra' ialah Perjalanan Rasulullah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Adapun Mikraj ialah peristiwa Rasulullah diangkat ke langit ke tujuh dan sampai ke satu tempat yang tidak pernah sampai kepadanya mana-mana makhluk sama ada malaikat, manusia atau jin. Semua ini berlaku dalam satu malam.

2. Berlaku kekhilafan berkenaan tarikh berlakunya Isra' Mikraj, adakah ia berlaku pada tahun ke-10 dari kebangkitan baginda atau selepasnya. Menurut Ibnu Saad ia berlaku 18 bulan sebelum hijrah.

3. Isra' Mikraj berlaku dengan ruh dan jasad baginda.

Berkata Imam Nawawi dalam Syarah Muslim:

" والحق الذي عليه أكثر الناس ومعظم السلف وعامة المتأخرين من الفقهاء والمحدثين والمتكلمين أنه أسري بجسده، والأثار تدل عليه لمن طالعها وبحث عنها، ولا يعدل عن ظاهرها إلا بدليل ولا استحالة في حملها عليه فيحتاج إلى تأويل."

Pendapat sebenar yang dipegang oleh kebanyakan manusia, sebilangan besar salaf dan keseluruhan golongan terkemudian dari fuqaha', ahli hadis dan ahli tauhid bahawa baginda diisra'kan dengan jasadnya. Ini ditunjukkan oleh riwayat-riwayat athar dan tidak boleh berpaling dari zahirnya melainkan dengan dalil dan ia bukanlah perkara mustahil sehingga perlu ditakwil.

Demikianlah juga apa yang disebut oleh Ibnu Hajar dalam kitabnya Fathul Bari.

Antara dalil kuat yang menyokong pendapat ini ialah reaksi Musyrikin Quraisy apabila mendengar peristiwa ini. Mereka menjadi gempar, merasa takjub dan dengan segera mendustakannya. Secara logiknya, jika peristiwa ini berlaku secara mimpi, ia tidak akan menerima reaksi yang sebegitu kerana mimpi adalah perkara biasa dan apa sahaja boleh berlaku dalam mimpi.

Dan jika ia hanyalah satu mimpi, tentulah orang musyrikin tidak mencabar Nabi untuk menerangkan sifat-sifat Baitul Maqdis, jumlah pintu dan tiang serta perkara-perkara lain yang berkaitan dengan masjid tersebut. Ini menunjukkan bahawa apa yang difahami mereka ialah Rasulullah mengalami peristiwa ini dalam keadaan jaga dengan ruh dan jasad baginda.

4. Antara hikmah berlakunya Isra' dan Mikraj ialah untuk menghiburkan hati Nabi SAW. Jika dikaji sirah baginda, di dapati bahawa sebelum berlaku mukjizat agung ini, Rasulullah menghadapi tentangan hebat dari pihak Musyrikin Quraisy, terutamanya selepas meninggalnya dua penyokong kuat baginda, iaitu Saidatina Khadijah dan Abu Thalib. Kemuncaknya ialah tentangan yang dialami oleh Rasulullah di Toif sehinggakan baginda dilempar batu yang telah melukakan kedua kakinya yang mulia.

Di tengah-tengah situasi ini, Allah menjemput Baginda dalam peristiwa Isra' dan Mikraj untuk memuliakan serta menguatkan semangat dan keazaman Baginda. Dan ia menjadi dalil bahawa apa yang dialami oleh Rasulullah dari kaumnya bukanlah disebabkan Allah Taala tidak mempedulikannya atau Allah murka kepadanya, tetapi ia merupakan sunnah Allah kepada kekasihNya dan seterusnya sebagai sunnah perjuangan dakwah Islam sepanjang zaman.

5. Simbolik dari peristiwa Isra' ke Baitul Maqdis :

- Bukti kemuliaan Baitul Maqdis di sisi Allah Taala

- Menunjukkan pertalian yang kukuh antara risalah Nabi Isa dan Nabi
Muhammad.

6. Pagi selepas belakunya Isra' Mikraj, Jibril datang berjumpa baginda dan mengajar cara-cara dan waktu solat. Sebelumnya, Rasulullah bersolat 2 rakaat pada waktu pagi dan petang sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim.

7. Apabila diceritakan kepada Saidina Abu Bakar berkenaan mukjizat ini, beliau tanpa ragu-ragu lantas berkata :

"إن كان فال ذلك لقد صدق، إني لأصدقه على أبعد من ذلك"

"Jika baginda telah menyatakan demikian, benarlah baginda. Aku mempercayainya (sekalipun dia menyatakan) lebih dari itu"


Rujukan:
Feqh As-Sirah An-Nabawiyyah
Dr Mohd Said Ramadhan Al-Buti

0 comments: