Saturday, July 21, 2007

Update Forum Taman Ilmu Islam..

Alhamdulillah, atas cadangan sahabat-sahabat yang prihatin, terutamanya Abu Hanzolah, saya telah membuat beberapa update pada laman Forum Taman Ilmu. Sahabat-sahabat boleh klik di bawah.

Kalam Admin

Diceritakan oleh Victor Rabinson di dalam bukunya The Story Of Medicine, ketika Eropah sedang malap di bawah pancaran sang mentari, Cordova kota bertamadun milik orang-orang Islam, sudah diterangi oleh lampu-lampu awam di jalan-jalan raya yang disediakan oleh kerajaan Islam yang sedar akan tanggungjawabnya. Di Eropah kota-kotanya dipenuhi dengan binatang-binatang seperti tikus yang membawa berbagai wabak dan merosakkan tanaman, orang-orang di Kota Cordova mampu menukar pakaian mereka setiap hari. Bandar-bandar di Eropah, jalan rayanya masih berlumpur, jalan-jalan di Cordova telah berturap. Ketika istana-istana di Eropah masih mepunyai lubang asap di atas siling, seni hiasan bangunan-bangunan di Cordova sudah mencapai tahap yang amat mempesonakan mata yang memandang. Ketika orang-orang ternama di Eropah masih belum mampu menandatangani nama mereka, kanak-kanak di Cordova sudahpun ke sekolah. Paderi-paderi di Eropah tidak boleh membaca teks untuk upacara baptis, guru-guru di Cordova sudah mewujudkan perpustakaan yang menyerupai perpustakaan di Alexandria.

Saya pasti, ramai yang tertarik dengan perbandingan yang dibuat oleh penulis tersebut. Menggambarkan betapa hebatnya kemajuan tamadun yang dicapai oleh...Baca Seterusnya.

Saya mengharapkan sahabat-sahabat semua dapat register sebagai ahli forum dan boleh menyebarkan pada kenalan-kenalan berkenaan laman berkenaan.

Sama-sama kita jadikan forum Taman Ilmu Islam milik kita bersama.

Wassalam.

0 comments: